Οι δάσκαλοι και οι καθηγητές κρατούν μια βαλίτσα,γεμάτη ιδέες και βιβλία.
Κάτι τετράδια με γραμμένες σημειώσεις μαθητών που τα έχουν για διόρθωση...Περπατάνε μια ολόκληρη ζωή,μεταφέροντας μια βαλίτσα.Εχουν μέσα,εδώ και χρόνια,τα εργαλεία της γνώσης που απευθύνονται σε μια νέα γενιά.Ισως,απέχουν ήδη 4 δεκαετίες από την ηλικία των νεαρών μαθητών τους.Σκέφτονται καμιά φορά(με σκωπτική πάντως διάθεση) πως η βαλίτσα που κουβαλούν στο χέρι,μοιάζει με εκείνη των ''προφεσσόρων'' γιατρών...,που μέσα μεταφέρουν τα αναγκαία εργαλεία,που'ναι χρήσιμα για μια πρώτη διάγνωση πασχόντων!
Και ιδιαίτερα σε περιπτώσεις σοβαρές και επείγουσες.
Μήπως όμως έτσι είναι τα πράγματα και οι δάσκαλοι μοιάζουν με ΄΄γιατρούς του πνεύματος΄΄ ;;;
Δεν ξέρουν,αν αυτό συμβαίνει.Αν όμως έτσι έχουν τα πράγματα,να το αποδεικνύουν με την καθημερινή τους πρακτική.
Συλλογίζομαι συχνά,τί από τα δύο θα πρέπει ο καθηγητής να περιμένει:''Να φυτέψει το σπόρο σωστά,ή να αναμένει να χαρεί τη βλάστηση και την καρποφορία;''
Στην περίπτωση αυτή,η βαλίτσα τους θα μπορούσε να είναι και σπορέας,σαν αυτό που χρησιμοποιούν οι γεωργοί,τότε που αυλακώνοντας βαθειά τη γη,αρχίζουν τα φυτέματα.
Ανοίγουν τη βαλίτσα τους προσεκτικά και κοιτάζουν μέσα το βαθμολόγιο.Σε άλλες εποχές το αντικείμενο αυτό φάνταζε ανάλογα εφιάλτης αποτρόπαιος ή αντικείμενο χρήσιμο.Για το μαθητή είναι ένα σκιάχτρο,που τον φόβιζε μόνο η σκόπιμη προβολή της θέας του και κείνη η προστακτική ''Γεωργιάδη παιδί μου,λέγε μάθημα!!!''
Απ'την άλλη,για τον καθηγητή μια έμμεση μορφή άσκησης επιβολής και καταπίεσης στο μαθητή της τάξης.Τί είναι τελικά το βαθμολόγιο;;
Ανάλογα,,ένα κάτι ή ένα τίποτα.Αν εκεί σημειώνει την αριθμητική αποτίμηση της ικανότητας του μαθητή,είναι απλά ένας δείκτης.
Λίγο ή ελάχιστο χρήσιμος..
''Τί βαθμολογάς καλέ μου δάσκαλε;;;''
''Το 20 του ήθους ή το 20 του μυαλού;;Το maximum της αδιαφορίας και απάθειας ή το 10 της φιλότιμης προσπάθειας που κατέβαλλε με όλες του τις δυνάμεις;;;''
Σκέφτομαι καμιά φορά να αντιστραφούν οι όροι...
Να βαθμολογήσουν τον εαυτό τους,τον αξιότιμο εαυτό τους.Να βάλουν κριτήρια!!
Να αξιολογήσουν πόσο κοντά είναι στους μαθητές,πόσο καλύτερα καταθέτουν την ψυχή τους,πόσες νύχτες σκέφτονται τρόπους παρέμβασης για να σταθεί στα πόδια του αυτός εκεί ο έφηβος με τη ξεχωριστή προσωπικότητα,τα μάτια του τα φοβισμένα,το ύφος το ανήσυχο...
Βαθμολογήστε τον εαυτό σας,κύριε βαθμολογητά!!
Βάλε το κριτήριο από μόνος σου και κρίνε εσύ εσένα!!!
Κρατούν μια βαλίτσα στο χέρι,γεμάτη ιδέες.Σαν τί ιδέες είναι αυτές;;
Μιας γνώσης που μαθαίνεται ή μιας άλλης που βιώνεται;;Μιας γνώσης που προσθέτει ΖΩΗ,ΧΑΡΑ,και ΑΞΙΕΣ ή μπερδεύει και παραπλανεί με τη λογική οτι αύριο-μεθαύριο αυτή θα μεταφραστει σε χρήμα,αυτοκίνητο,δύναμη,κοινωνική επιφάνεια;;
(Χρήσιμη και αυτή,δεν αντιλέγω,αλλά μόνο αυτή_ αχρείαστη)
Εχουν ιδέες σαν σπόρους για μια νέα γενιά.
Είναι όμως σπόροι χρήσιμοι,έτοιμοι να τα δώσουν όλα για μια ανέλιξη ή είναι ιδέες που ωριμάζουν και μορφώνουν σφαιρικά τον άνθρωπο;;
Είναι δάσκαλοι.Κρατούν μια βαλίτσα στο χέρι.Δεν γίνεται αλλιώς.
Αυτό είναι το σήμα κατατεθέν τους.
Ρίξτε όμως σπόρους μέσα σε αυτήν,κρατείστε στα σκοτεινά διπλώματα,εργαλεία χρήσιμα για μια ζωή που να βοηθούν τους νέους να διολισθαίνουν μέσα από τα τεχνάσματα της πανουργίας των καιρών...Τότε θα σας πουν δάσκαλο,γιατρό,σπορεα...!!!
Οχι απλώς να φαίνεστε με μια βαλίτσα στο χέρι...
Υ.Γ Με φιλική και καλοπροαίρετη διάθεση προς τους εκπαιδευτικούς!!!
Κάτι τετράδια με γραμμένες σημειώσεις μαθητών που τα έχουν για διόρθωση...Περπατάνε μια ολόκληρη ζωή,μεταφέροντας μια βαλίτσα.Εχουν μέσα,εδώ και χρόνια,τα εργαλεία της γνώσης που απευθύνονται σε μια νέα γενιά.Ισως,απέχουν ήδη 4 δεκαετίες από την ηλικία των νεαρών μαθητών τους.Σκέφτονται καμιά φορά(με σκωπτική πάντως διάθεση) πως η βαλίτσα που κουβαλούν στο χέρι,μοιάζει με εκείνη των ''προφεσσόρων'' γιατρών...,που μέσα μεταφέρουν τα αναγκαία εργαλεία,που'ναι χρήσιμα για μια πρώτη διάγνωση πασχόντων!
Και ιδιαίτερα σε περιπτώσεις σοβαρές και επείγουσες.
Μήπως όμως έτσι είναι τα πράγματα και οι δάσκαλοι μοιάζουν με ΄΄γιατρούς του πνεύματος΄΄ ;;;
Δεν ξέρουν,αν αυτό συμβαίνει.Αν όμως έτσι έχουν τα πράγματα,να το αποδεικνύουν με την καθημερινή τους πρακτική.
Συλλογίζομαι συχνά,τί από τα δύο θα πρέπει ο καθηγητής να περιμένει:''Να φυτέψει το σπόρο σωστά,ή να αναμένει να χαρεί τη βλάστηση και την καρποφορία;''
Στην περίπτωση αυτή,η βαλίτσα τους θα μπορούσε να είναι και σπορέας,σαν αυτό που χρησιμοποιούν οι γεωργοί,τότε που αυλακώνοντας βαθειά τη γη,αρχίζουν τα φυτέματα.
Ανοίγουν τη βαλίτσα τους προσεκτικά και κοιτάζουν μέσα το βαθμολόγιο.Σε άλλες εποχές το αντικείμενο αυτό φάνταζε ανάλογα εφιάλτης αποτρόπαιος ή αντικείμενο χρήσιμο.Για το μαθητή είναι ένα σκιάχτρο,που τον φόβιζε μόνο η σκόπιμη προβολή της θέας του και κείνη η προστακτική ''Γεωργιάδη παιδί μου,λέγε μάθημα!!!''
Απ'την άλλη,για τον καθηγητή μια έμμεση μορφή άσκησης επιβολής και καταπίεσης στο μαθητή της τάξης.Τί είναι τελικά το βαθμολόγιο;;
Ανάλογα,,ένα κάτι ή ένα τίποτα.Αν εκεί σημειώνει την αριθμητική αποτίμηση της ικανότητας του μαθητή,είναι απλά ένας δείκτης.
Λίγο ή ελάχιστο χρήσιμος..
''Τί βαθμολογάς καλέ μου δάσκαλε;;;''
''Το 20 του ήθους ή το 20 του μυαλού;;Το maximum της αδιαφορίας και απάθειας ή το 10 της φιλότιμης προσπάθειας που κατέβαλλε με όλες του τις δυνάμεις;;;''
Σκέφτομαι καμιά φορά να αντιστραφούν οι όροι...
Να βαθμολογήσουν τον εαυτό τους,τον αξιότιμο εαυτό τους.Να βάλουν κριτήρια!!
Να αξιολογήσουν πόσο κοντά είναι στους μαθητές,πόσο καλύτερα καταθέτουν την ψυχή τους,πόσες νύχτες σκέφτονται τρόπους παρέμβασης για να σταθεί στα πόδια του αυτός εκεί ο έφηβος με τη ξεχωριστή προσωπικότητα,τα μάτια του τα φοβισμένα,το ύφος το ανήσυχο...
Βαθμολογήστε τον εαυτό σας,κύριε βαθμολογητά!!
Βάλε το κριτήριο από μόνος σου και κρίνε εσύ εσένα!!!
Κρατούν μια βαλίτσα στο χέρι,γεμάτη ιδέες.Σαν τί ιδέες είναι αυτές;;
Μιας γνώσης που μαθαίνεται ή μιας άλλης που βιώνεται;;Μιας γνώσης που προσθέτει ΖΩΗ,ΧΑΡΑ,και ΑΞΙΕΣ ή μπερδεύει και παραπλανεί με τη λογική οτι αύριο-μεθαύριο αυτή θα μεταφραστει σε χρήμα,αυτοκίνητο,δύναμη,κοινωνική επιφάνεια;;
(Χρήσιμη και αυτή,δεν αντιλέγω,αλλά μόνο αυτή_ αχρείαστη)
Εχουν ιδέες σαν σπόρους για μια νέα γενιά.
Είναι όμως σπόροι χρήσιμοι,έτοιμοι να τα δώσουν όλα για μια ανέλιξη ή είναι ιδέες που ωριμάζουν και μορφώνουν σφαιρικά τον άνθρωπο;;
Είναι δάσκαλοι.Κρατούν μια βαλίτσα στο χέρι.Δεν γίνεται αλλιώς.
Αυτό είναι το σήμα κατατεθέν τους.
Ρίξτε όμως σπόρους μέσα σε αυτήν,κρατείστε στα σκοτεινά διπλώματα,εργαλεία χρήσιμα για μια ζωή που να βοηθούν τους νέους να διολισθαίνουν μέσα από τα τεχνάσματα της πανουργίας των καιρών...Τότε θα σας πουν δάσκαλο,γιατρό,σπορεα...!!!
Οχι απλώς να φαίνεστε με μια βαλίτσα στο χέρι...
Υ.Γ Με φιλική και καλοπροαίρετη διάθεση προς τους εκπαιδευτικούς!!!
Copy...από e-mail που έλαβα!!!
:)
18 σχόλια:
Εξαιρετικο αρυρο Ειρηνη! Ξερεις, ειναι αληθεια πως το συστημα εκπαιδευσης αφηνει ελαχιστα περιθωρια στον εκπαιδευτικο να αγγιξει την ψυχη των μαθητων του, αλλα η πραγματικοτητα ειναι πως ακομα και αυτα τα ελαχιστα περιθωρια ο σωστος δασκαλος βρισκει τον τροπο να τα αξιποιησει. Θα ηταν πολυ ομορφο να αντιστρεφοταν η διαδικασια και να αξιολογουσαν οι μαθητες τους δασκαλους. Τα αποτελεσματα σιγουρα θα εξεπλητταν αρκετους που νομιζουν οτι τα παιδια αγαπανε μονο τον καθηγητη που βαζει ευκολα και καλους βαθμους. Δεν ειναι η αυστηροτητα που δεν γουσταρουν οι μαθητες, ειναι η αδικια, το κομπλεξ και η ειρωνια. Δυστυχως πολλοι το ξεχνανε, ευτυχως πολλοι το θυμουνται πως ο εκπαιδευτικος πρεπει να ειναι πρωτα απο ολα παιδαγωγος!
Καλημερα!
Άνοιξες μεγάλο θέμα Ειρήνη μου, αλλά πολύ ενδιαφέρον και μπράβο σου!
Είμαι καθηγήτρια Αγγλικών αλλά δεν δούλεψα ποτέ ούτε σε δημόσιο ούτε σε ιδιωτικό σχολείο μέσης εκπαίδευσης επειδή δεν ήθελα. Δυστυχώς οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί είναι απλά δημόσιοι ή ιδιωτικοί υπάλληλοι, όχι παιδαγωγοί όπως πολύ σωστά επισημαίνει η Πεταλούδα μας στο σχόλιό της.
Δούλεψα σε φροντιστήριο ξένων γλωσσών - δεν ήταν η πρώτη μου δουλειά, έχω κάνει κι άλλα πράγματα και πριν και μετά - επειδή η ιδιοκτήτρια ήταν σωστός άνθρωπος, με αγάπη για το παιδί κι όχι για το κέρδος. Κι έτσι δούλεψα με τον τρόπο που ήθελα και πιστεύω ότι φέρθηκα στους μαθητές μου όπως θα ήθελα να έχουν φερθεί και σε μένα οι δάσκαλοί μου! Λίγοι το έκαναν και μόνο εκείνους θυμάμαι!
Με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς το Σεπτέμβρη θα κάνω κι εγώ μια ανάρτηση επί του θέματος.
Σε φιλώ καλή μου!
Ειρηνη μας ,καλη σου μερα!!!Παντα προτιμας τη βουτια στα...βαθια νερα !!!!! Το κειμενο σου με υπερκαλυπτει, αφου με ταξιδεψε στον < Κυκλο των χαμενων Ποιητων> .... Διαχρονικα τα ερωτηματα της ταινιας και οι αναζητησεις της παντα επικαιρες!!!!Σ ευχαριστω και για τις επισκεψεις σου στο biozein....Ελπιζω να ενημερωνεσαι για τις πολλες διαφορετικες απαντησεις στα καθημερινα μας προβληματα!!!Ο Καβαφης παντα επικαιρος....Νασαι καλα!!!!
@ Βutterfly,
Καλημέρα πεταλουδίτσα!!
Πολύ σωστά,τα όσα συμπληρώνεις και διευκρινίζεις!!!
Το σύστημα εκπαίδευσης είναι αυτό που ''χαλάει'' εκπαιδευτικούς και εκπαιδευόμενους,άραγες;;
Φιλιά πολλά !!!
:)
@ Μαργαρίτα,
Καλημέρα σας κ.Μαργαρίτα!!
Μην αδικούμε τους πάντες...
Υπάρχουν (και αρκετοί μάλιστα) που κάνουν σωστά τη δουλειά τους!!
Πρέπει να τονιστεί αυτό!!
Σίγουρα υπάρχουν εκπαιδευτικοί που νοιάζονται για το ''παιδί'',και προσπαθούν να κρατούν τη σωστή ισορροπία μεταξύ του δασκάλου και του μαθητή.
Περιμένουμε σχετική ανάρτηση και από έναν εκπαιδευτή,,μετά το καλοκαίρι...Το υποσχεθήκατε!!
Χα χα!!
Tις καλημέρες μου!!
:)
@ Green.Z,
Καλημέρα σας κ.Αριστοτέλη!!
Βουτιά...στα βαθιά νερά...
Χμ..ξέρω καλό κολύμπι,αλλά χρειάζομαι δίπλα μου ναυαγοσώστες...
Ο Καβάφης τόσο επίκαιρος..και από τους αγαπημένους μου!!
Διαφορετικές απαντήσεις ..στα προβλήματα που βιώνουμε καθημερινά,,σίγουρα υπάρχουν !!
Και προσπαθούμε να τις γνωρίζουμε.
Τις καλημέρες μου!!
Είμα και εγω μια δασκάλα χωρίς βαλίτσα στο χέρι...Συνηθως είναι ένας φάκελος που πανω εχει καρδούλες, λουλουδάκια ή απλά τα Στρουμφάκια. Μέσα έχει πέρα απο τις εργασίες παιδιών αυτοκολλητάκια...
Πολυ θα ηθελα την αξιολογηση που αναφέρει το νεο πολυνομοσχεδιο της παιδειας να το εκαναν οι μαθητες...Γιατι ειναι οι καλυτεροι και οι πιο αληθινοι κριτες. Για μενα δεν θα επρεπε να υπαρχει βαθμολογια στα παιδια. Τι να βαθμολογησω σε ενα 8 χρονο παιδι. Αφου δεν ειναι ισοι οι οροι. Ο μικρος μου Χ ηρθε φετος στην Ελλαδα στα 8 του και βρεθηκε σε μια νεα ταξη, σε μια νεα πολη , σε μια νεα χωρα. Για μενα οταν ο μικρος γραφει 3 λεξεις σωστα απο τις 15 αξιζει ολα τα μπραβο του κοσμου γιατι το παιδι προσπαθει. Το ιδιο και ο Χ μαθητης που ο μπαμπας του τον χτυπαει. Ο Π που η μαμα του τον εχει παρκαρει στην γιαγια και εκει ζει dolce vita. Πολυ εκνευριζομαι οταν ειναι να δωσω βαθμολογια. Δε θελω. Δε μπορεις να τα βαλεις κατω ψυχρα και να μετρας λάθη Α, Β και Γ. Θα ηθελα χιλιες φορες να εγραφα για καθε παιδι μια εκθεσγ. Να εγραφα ενα κατεβατο για το καθε παιδι χωριστα. Να γραψω για την προσπαθεια, τα καλα στοιχεια του χαρακτηρα του. Για ολα. Και για τα καλα και για τις αδυναμιες. Γιατι κακα σε ενα παιδι δεν υπαρχουν. Να γραψω πως δινει με χαρα τα πραγματα του σε αλλα παδια, πως εχει μαθει να μοιραζεται και να διεκδικει. Πως βοηθησε τη Ζ οταν βρεθηκε ξανα ενα πρωο στην Ελλάδα...Και εχω τοσα πολλα να γραψω. Και αυτοι μου δινουν ενα Α ενα Β και ενα Γ. Ε δεν το μπορω. Βαζω, σβηνω γραφω. Οταν βαζεις σε ολους Α σκεφτεσαι πως τυπικα αδικεις καποιους. Οταν βαλεις ενα Γ σκεφτεσαι πως το αδικεις γιατι κάτι έμαθε , κατι προσπαθησε κάτι έκανε σωστα.
Καθε μερα σκεφτομαι τι εκανα, τι δεν εκανα και "βαθμολογω" τον εαυτο μου. Αλλα πολυθα ηθελα να ειχαν και οι μαθητες μου ενα χαρτι και να με βαθμολογουσαν. Επειδη αυτο δεν υπαρχει πολλες φορες λεω στα παιδια να πουν ή να γραψουν σε ενα παιδι τι τους αρεσει και τι δε τους αρεσει στο μαθημα μας, τι θα ηθελαν να αλλαξω, τι τους κανει χαρουμενους και τι όχι....
Σταματω καπου εδω γιατι εγραψα σχολιο αναρτηση και ειναι η πρωτη φορα που ερχομαι εδω. θα ξαναρθω ομως.
Καλο βραδυ
να γραψουν σε ενα χαρτι εννοω και να το αφησουν καπου (όχι σε ενα παιδι οπως εγραψα)
@ Αννα,
Καλησπέρα κ.Αννα!!
Χάρηκα πολύ που ήρθατε στην παρέα μας
Χάρηκα επίσης πολύ που είστε μία εκπαιδευτικός που από τα λεγόμενά σας αντιμετωπίζετε τα παιδιά σας(τα πνευματικά) με αυτόν τον τρόπο!!
Σε καμία περίπτωση η ανάρτηση αυτή και ειδικά...αυτός ο τίτλος δεν θέλει να μειώσει'' το δύσκολο ρόλο που έχει ο εκπαιδευτικός,γιατί πολύ απλά σαν εσάς υπάρχουν αρκετοί δάσκαλοι...ΕΥΤΥΧΩΣ!!!
Απλά θέλω να επισημάνω πόσο δύσκολη και απαιτητική δουλειά είναι η συγκεκριμένη....και πως στην πραγματικότητα ο εκπαιδευτικός πρέπει να έχει πάντα στο νου του ότι είναι ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΣ...και δυστυχώς αυτό το ξεχνάνε αρκετοί..!
Τις καλησπέρες μου!
Να εισαι σιγουρη (σου μιλαω στον ενικό γιατι ετσι μου βγαινει) πως ουτε για μια στιγμη δεν πιστεψα πως το κειμενο σου ηθελε να μειωσει τη δουλεια μου. Εχω διαβασει πολλα τετοιου ειδους κειμενα και το δικο σου δεν ανηκει σε αυτα. Σε ευχαριστω πολυ για την απαντηση σου!Καλο βραδυ
Aααα καλε εσυ εισαι μικρό!!!Ειπα και εγω γιατι με λες ¨κυρια Αννα" και τωρα τσεκαρα την ηλικια σου. Απο τον τροπο γραφης δεν ξερω σε εκανα μεγαλυτερη, με την καλη εννοια. Καλο βραδυ και παλι και μπορεις να με λες απλα Αννα
@ Άννα,
:)
Πάντα μιλώ για την πλειοψηφία Ειρήνη μου και πάντα με βάση τις προσωπικές μου εμπειρίες. Να σκεφτείς ότι κατηγορήθηκα από συναδέλφους γιατί έκανα για τα παιδιά πράγματα "εκτός προγράμματος".
Την ανάρτηση θα την κάνω αν κόψεις τον πληθυντικό, αλλιώς δεν έχει, χα χα!
@ Μαργαρίτα...
Καλησπέρα κ.Μαργαρίτα!!!
Ωχ...δεν έχει ανάρτηση δηλαδή;;
Δεν μπορώ...είστε νεώτατη,αλλά δεν μου βγαίνει...
;)
Να φυτέψει το σπόρο σωστά !
Αυτο πρέπει.
Οι εκπαιδευτικοί επιτελούν λειτούργημα και κακώς αντιμετωπίζονται ως σκέτοι δημόσιοι υπάλληλοι.
Καλημερα Ειρήνη.
@ Tzonakos,
Καλημέρα Τζονάκο!!!
Είναι δημόσιοι υπάλληλοι που επιτελούν λειτούργημα...έτσι πρέπει να αντιμετωπίζονται!!
Και είναι τυχεροί,γιατί προνόμιό τους έχουν την αποκλειστική συναναστροφή με τα πνευματικά τους παιδιά!!
:)
Βαθμολογήστε τον εαυτό σας,κύριε βαθμολογητά!!
ΠΟΛΥ ΚΑΛΑ ΤΑ ΕΓΡΑΨΕΣ ΚΑΙ ΣΙΓΟΥΡΑ ΑΥΤΟ ΤΟ ΘΕΜΑ ΘΕΛΕΙ ΠΟΛΕΣ ΩΡΕΣ ΝΑ ΣΥΖΗΤΗΘΕΙ.
ΚΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΝΑ ΕΧΕΙΣ.
@ SKOYTZAKOS,
Ωρες,μήνες,χρόνια...δεν ξέρω.
Καλή βδομάδα να έχεις φίλτατε!!
Περνάω από το δικό σου blog,για να σκάσω ένα χαμόγελο...για να μου πάει καλά η εβδομάδα...!!!
Φιλιά!!!
:)
Δημοσίευση σχολίου